Dla pełnego zobrazowania usług mobilnych, główna linia rozgraniczająca biegnie pomiędzy klientem indywidualnym a klientami zinstytucjonalizowanymi. Rynek korporacyjny (biznesowy) różni się ogromnie od rynku indywidualnego konsumenta pod kilkoma względami. Potrzeby firm są skupione głownie na wspieraniu ich mobilnej siły roboczej i polepszaniu procesów gospodarczych, podczas gdy klienci nastawieni są na zabawę i na znalezieniu dogodnych sposobów by pozostać w kontakcie ze znajomymi, czy na spędzanie wolnego czasu. Na rynku korporacyjnym największe korzyści będą uzyskiwane poprzez integracje mobilnych usług przesyłania danych w procesach biznesowych, np. poprzez działania ułatwiające usługi u klienta z mobilnym ekspediowaniem danych, jak również poprzez zwiększanie produktywności pracowników. Oczywistym jest, że te różnice będą miały swe odzwierciedlenie w ofercie usług mobilnych. Usługi konsumentów z kolei są bardzo ogólne i nastawione na szerokie rzesze.
Jeżeli chodzi o stronę biznesową, można spotkać usługi przekrojowe, ogólnego użytku, ale większość z nich jest dość branżowa, tematyczna albo dostosowana do potrzeb pojedynczego przedsiębiorstwa. Aplikacje dla firm charakteryzują się złożonością, dostosowywaniem do wymagań klienta, koniecznością integracji z dotychczasowymi systemami informacyjnymi i wymaganiami mającymi na celu wsparcie działań. Mówiąc ogólnie, usługi konsumenckie często wykorzystują usługi telekomunikacyjne, podczas gdy usługi biznesowe występują jako rozszerzenie dla korporacyjnych systemów informatycznych. Także terminale są w jakimś stopniu różne. Rynek biznesowy będzie miał większe skupienie urządzeń klasy wyższej, ( np. smartphone, zintegrowane urządzenia PDA) urządzeń specjalistycznych (np. rugged field terminals - jako odporne, nie wrażliwe na wstrząsy terminale, oraz z wbudowanymi urządzeniami komunikacyjnymi typu M2M). Konsumenci z kolei są bardziej skłonni do używania urządzeń ogólnego przeznaczenia czy urządzeń sterowanych głosem.
Inna kluczowa linia rozdzielająca typy usług mobilnych biegnie pomiędzy transakcjami handlowymi a procesem usprawniania usług. Oba te podziały tworzą pełny obraz usług mobilnych (rys. 5).

Rys. 5. Ogólna klasyfikacja usług mobilnych
Źródło: Alanen J., Autio E., Mobile Business Services: A Strategic Perspective, 2003r.
Możliwości mobilnych usług na rynku mogą być dalej podzielone na trzy kategorie: mobilne biuro, operacje mobilne i transakcje firma-firma (B2B). Usługi biur mobilnych są podobne do zastosowań prywatnych zwłaszcza w dziedzinie przesyłania wiadomości. Głównym zadaniem biur mobilnych jest polepszenie osobistej wydajności i efektywności. Mobilne usługi operacyjne są nastawione na polepszenie wydajności i skuteczności transakcji handlowych. Z pośród różnych usług handlu mobilnego, mobilne biuro ( ogólno dostępne, usługi obejmujące przemysł) i mobilne operacje ( grupa usług branżowych i nastawionych na przemysł) reprezentują główne i ogólne możliwości dla tworzenia wartości. Z drugiej strony, rozmiar możliwości oferowanych przez transakcje mobilne firma-firma jest postrzegany jako trochę ograniczony z powodu typowo niskiego znaczenia zalet mobilności w odniesieniu do tych transakcji.