Urządzenia bezprzewodowe przystosowane do operacji mobilnych będą kształtowały różnice pomiędzy portalami mobilnymi a ich konwencjonalnymi odpowiednikami. Zaletami urządzeń bezprzewodowych jest dużo lepszy stosunek wartości do czasu (value-for-time). Tzn., łącząc się z Internetem poprzez urządzenia mobilne użytkownicy są w stanie wykożystać wartościowe dodatki (value allowances) w dowolnym czasie, których użytkownicy stałych łącz nie są wstanie dokonać. Teraz jakakolwiek informacja będzie na prawdę dostępna kiedykolwiek, gdziekolwiek i z dowolnego urządzenia bezprzewodowego.
Na rys. 10 pokazane są różnice pomiędzy tradycyjnymi portalami e-commerce a portalami handlu mobilnego (m-commerce) w czterech wymiarach [ClaFla, 2003]: wszechobecności, wygody, lokalizacji oraz, personalizacji.
Odmiennie niż dla rozwiązań handlu elektronicznego – gdzie użytkownicy korzystają ze stacjonarnych połączeń internetowych – z usług handlu mobilnego korzysta się bezprzewodowo, głównie za pośrednictwem telefonów komórkowych. Chociaż same usługi handlu mobilnego niewiele się różnią od współczesnych elektronicznych operacji handlowych, perspektywa ich rozwoju jest większa niż tych samych usług świadczonych przy pomocy sieci konwencjonalnej.
Według przewidywań EITO 2001 (European Information Technology Observatory) liczba użytkowników mobilnych w Europie Zachodniej wzrośnie z 7 mln zarejestrowanych pod koniec roku 2000 do ok. 175 mln pod koniec 2005 r [GorGeb, 2001].
Obecnie wciąż rośnie liczba ludzi szukających dostępu do globalnej sieci.. Chociaż można użyć Internetu aby przełamać barierę lokalizacji, często rozważany jest dostęp do Internetu w sposób zależny od lokalizacji. Innymi słowy, istnieje paradoks w handlu elektronicznym poprzez stałe łącze; oznacza to, że należy fizycznie gdzieś pójść np. do biura, do laboratorium komputerowego na uczelni czy do kafejki Internetowej aby uzyskać dostęp do urządzeń, które uwalniają nas od potrzeby rozważań nad lokalizacją. Reasumując swobodne korzystanie z dostępu do Internetu bez względu na lokalizację jest ważną zaletą handlu mobilnego.
Według Mennecke’a i Strader’a występują trzy główne obszary określające cechy, które są dostępne poprzez technologie mobilne i dostarczają znaczących korzyści w stosunku do tradycyjnych form handlu elektronicznego poprzez komputery stacjonarne. Są to [MenStr, 2003]:
Zacierają się granice między komputerami firm (np. koncerny samochodowe przestają być wyłącznie producentami, lecz stają się także w coraz większym stopniu usługodawcami oferującymi klientom np. zaawansowany serwis finansowy), a także granice w ramach tradycyjnego łańcucha dostaw (dystrybutor jest dla producenta nie tylko „kanałem do przesuwania pudełek”, lecz przeobraża się w firmę usługową zarządzającą klientem poprzez dystrybucję) prowadzące do eliminacji pośredników i funkcji pośrednich [Bendyk, 1999]. Zmiany te będą następowały coraz szybciej w ramach postępującej globalizacji.
Wraz z wypieraniem technologii analogowej przez cyfrową następuje wirtualizacja podmiotów fizycznych, co z kolei jest wyrazem i podstawą przemian gospodarki oraz zmian relacji partnerów i zasad prowadzenia działalności gospodarczej. Dla nowej gospodarki znamienne jest także odchodzenie od dóbr materialnych w kierunku wartości niematerialnych – marki firmy, bazy i lojalności klientów, relacji z nimi itp. [PanSro, 2002].
Według Lucent Technologies środowisko sieci bezprzewodowych, w tym i usług handlu mobilnego, można podzielić na trzy segmenty rynkowe: użytkowników indywidualnych, użytkowników biznesowych oraz właściwe aplikacje biznesowe. Podział ten ujmuje kilka rozwiązań [Urba, 2001]:
Mobilne biuro (Mobile Office) – umożliwiające pracownikom biznesowym korzystanie z biurowych możliwości przenośnych komputerów PC w dowolnych okolicznościach. Podręczny komputer podróżuje razem z użytkownikiem i wszelkimi jego aplikacjami oraz funkcjami dodatkowymi obejmującymi: usługi telefoniczne, zunifikowany przekaz wiadomości, pocztę elektroniczną, terminarz, dostęp do plików i baz danych, planowanie podróży oraz wideokonferencje;
Podręczny asystent (Lifestyle Manager) – zmieniający zwykły telefon komórkowy w osobistego asystenta. Umożliwia on obsługę zadań związanych z planowaniem zajęć i zapewnia bezprzewodowe usługi komunikacyjne, rozrywkę oraz dostęp do informacji, a także usługi handlu elektronicznego m-commerce i e-banking;
Aplikacje biznesowe (Market Business-to-Business Application) – obejmujące zastosowania mobilne, takie jak: zdalne zarządzanie usługami, zarządzanie środkami materialnymi (taborem), zdalny nadzór oraz telemetrię.