Usługi biznesu mobilnego jako kluczowa perspektywa rozwoju cz.II
Z powodu wymienionych powyżej łączących się ze sobą przeszkód, przyjęcie usług mobilnego biznesu nie nastąpi szybko, a wręcz może zająć lata. Jednakże, podstawowe korzyści, jakie daje implementacja systemów mobilnych są wystarczające do ich stopniowego wprowadzania. Firmy implementujące usługi mobilne chcą realizować wszystkie korzyści, jakie przynoszą mobilni pracownicy, a więc oszczędność czasu, szybsze podejmowanie decyzji oraz sprawniejszą koordynację dla biznesu kiedykolwiek i gdziekolwiek. Poprzez połączenie rozwiązań B2E (business-to-employee) oraz nowego typu połączeń mobilnych M2M (machine-to-machine) mogą diametralnie zmienić podejście firm do spraw organizacyjnych i działalności firmy, a wręcz stanowić rewolucję w sposobie zarządzania firmą [AlaAut, 2003].
Najważniejsze korzyści z biznesowych usług mobilnych i leżące u ich podstaw czynniki napędzające są zilustrowane na rys.1.8. Nieskomplikowany mobilny dostęp na poziomie podstawowym umożliwia natychmiastowy dostęp do bieżących biznesowych aplikacji i baz danych bez względu na czas i miejsce.
Usługi dostarczane przez operacje mobilne mogą przynieść znaczne oszczędności poprzez zredukowanie kosztów wzajemnego oddziaływania. Jakkolwiek, znaczący potencjał leży w nowych sposobach polepszania relacji z klientem i zarządzania oddziaływaniem na klienta w celu polepszenia jego lojalności. Np. wprowadzanie terenowego działu sprzedaży z mobilnym dostępem do produktów i informacji może znacznie polepszyć usługi konsumenckie.
Jednym ze sposób aby sklasyfikować mobilne usługi operacyjne to rozróżnienie ich pomiędzy branżowe (tematyczne), przemysłowo specyficzne ( np. zdalny monitoring pól naftowych) oraz przekrojowe, ogólnego użytku (np. zarządzanie sprzedażą terenową). Tradycyjnie nacisk został położony na dostosowane i dość eksperymentalne firmy, czyli te, które oferują specyficzne usługi branżowe. Firmy te skupiają się na zastosowaniu techniki bezprzewodowej w niektórych, określonych obszarach, takich jak monitorowanie (kontrola) procesu produkcji. Jakkolwiek, usługi ogólno dostępne, napędzane przez rozwój mobilnej technologii, osiągnęły solidne podłoże a ich szerokie zastosowanie występuje już w sektorach przemysłowych.
Obszary zastosowania aplikacji handlu mobilnego część II
Do listy niektórych głównych zastosowań aplikacji mobilnych można zaliczyć [GorGeb, 2001]:
Handel i bankowość - handel jest wymianą lub kupnem i sprzedażą towarów na wielką skalę włączając w to transport z miejsca na miejsce. Skala ta wzrasta przy coraz większej wygodzie i wszechobecności handlu dzięki technologii handlu mobilnego. Istnieje wiele przykładów wpływu usług mobilnych na usprawnienie handlu. Przykładowo możliwość płacenia za towary w dystrybutorach, sprawdzanie stanu konta bankowego i dokonywanie transakcji poprzez telefon komórkowy, możliwość uiszczenia opłaty za parking poprzez sms, elektroniczne zakupy online, itd.,
Obecnie wciąż rośnie liczba ludzi szukających dostępu do globalnej sieci.. Chociaż można użyć Internetu aby przełamać barierę lokalizacji, często rozważany jest dostęp do Internetu w sposób zależny od lokalizacji. Innymi słowy, istnieje paradoks w handlu elektronicznym poprzez stałe łącze; oznacza to, że należy fizycznie gdzieś pójść np. do biura, do laboratorium komputerowego na uczelni czy do kafejki Internetowej aby uzyskać dostęp do urządzeń, które uwalniają nas od potrzeby rozważań nad lokalizacją. Reasumując swobodne korzystanie z dostępu do Internetu bez względu na lokalizację jest ważną zaletą handlu mobilnego.
Według Mennecke’a i Strader’a występują trzy główne obszary określające cechy, które są dostępne poprzez technologie mobilne i dostarczają znaczących korzyści w stosunku do tradycyjnych form handlu elektronicznego poprzez komputery stacjonarne. Są to [MenStr, 2003]:
Handel mobilny to możliwość nabycia dóbr z dowolnego miejsca z pomocą urządzeń bezprzewodowych zdolnych do łączenia się z Internetem (np. telefon komórkowy, pager, PDA itd.). Handel mobilny odnosi się do jakiejkolwiek pieniężnej transakcji przeprowadzonej poprzez mobilną (bezprzewodową) sieć. Będzie to pozwalało użytkownikom dokonywać zakupów przez Internet bez użycia PC-ta. Kiedyś nieistniejący, m-commerce jest teraz modnym określeniem w obszrze marketingu [King, 2000]. „ W ciągu pięciu lat, indywidualne usługi e-commerce będą głównie dostarczane bezprzewodowo, a terminale bezprzewodowe staną się drzwiami do wyboru transakcyjnego e-Świata,” powiedział Neil Montefiore, kierownik Singapurskiego operatora bezprzewodowego, M1 [Hoffma, 2000].
Inną definicję handlu mobilnego przedstawili Rülke, Iyer i Chiasson. Według nich handel mobilny to bezprzewodowy handel elektroniczny (e-commerce). Bezprzewodowe transakcje są główną cechą odróżniającą handel mobilny od elektronicznego, a jednocześnie są jego wielką zaletą. Jest to stosunkowo niedawne osiągnięcie technologiczne tworząc dwukierunkowe połączenie pomiędzy Internetem i jego bazo-danową zawartością a bezprzewodowymi telefonami oraz innymi naręcznymi urządzeniami komunikacyjnymi [RüIyCh, 2003].