Obszary zastosowania aplikacji handlu mobilnego część II
Do listy niektórych głównych zastosowań aplikacji mobilnych można zaliczyć [GorGeb, 2001]:
Handel i bankowość - handel jest wymianą lub kupnem i sprzedażą towarów na wielką skalę włączając w to transport z miejsca na miejsce. Skala ta wzrasta przy coraz większej wygodzie i wszechobecności handlu dzięki technologii handlu mobilnego. Istnieje wiele przykładów wpływu usług mobilnych na usprawnienie handlu. Przykładowo możliwość płacenia za towary w dystrybutorach, sprawdzanie stanu konta bankowego i dokonywanie transakcji poprzez telefon komórkowy, możliwość uiszczenia opłaty za parking poprzez sms, elektroniczne zakupy online, itd.,
Usługi biznesu mobilnego jako kluczowa perspektywa rozwoju cz.II
Z powodu wymienionych powyżej łączących się ze sobą przeszkód, przyjęcie usług mobilnego biznesu nie nastąpi szybko, a wręcz może zająć lata. Jednakże, podstawowe korzyści, jakie daje implementacja systemów mobilnych są wystarczające do ich stopniowego wprowadzania. Firmy implementujące usługi mobilne chcą realizować wszystkie korzyści, jakie przynoszą mobilni pracownicy, a więc oszczędność czasu, szybsze podejmowanie decyzji oraz sprawniejszą koordynację dla biznesu kiedykolwiek i gdziekolwiek. Poprzez połączenie rozwiązań B2E (business-to-employee) oraz nowego typu połączeń mobilnych M2M (machine-to-machine) mogą diametralnie zmienić podejście firm do spraw organizacyjnych i działalności firmy, a wręcz stanowić rewolucję w sposobie zarządzania firmą [AlaAut, 2003].
Najważniejsze korzyści z biznesowych usług mobilnych i leżące u ich podstaw czynniki napędzające są zilustrowane na rys.1.8. Nieskomplikowany mobilny dostęp na poziomie podstawowym umożliwia natychmiastowy dostęp do bieżących biznesowych aplikacji i baz danych bez względu na czas i miejsce.
Aby móc dyskutować o zaletach i zastosowaniu handlu mobilnego należu rozważyć i zrozumieć istotę i zakres działania handlu elektronicznego. Choi Stahl i Whinston (1997) przedstawili model przydatny dla rozumienia relacji między produktami, agentami (agents) i procesami, które istnieją zarówno w rynkach elektronicznych i fizycznych (rys. 1).
Występuje tu rozróżnienie pomiędzy produktem fizycznym a produktem cyfrowym (witualnym) np. elektronicznym. Przykładem produktu elektronicznego jest oprogramowanie komputerowe lub plik zawierający dane, podczas gdy produktem fizycznym będzie np. piła mechaniczna czy dyskietka [PanSro, 2002].
Tak ograniczoną przestrzeń Choi i Whinston dzielą dalej na fizyczną i cyfrową. Procesem cyfrowym nazywają wszystko co można przesłać i odebrać z Internetu podczas gdy procesy fizyczne pociągają za sobą czynności fizyczne związane z przeprowadzaniem transakcji handlowych.
Trzeci wymiar jest pewnym rodzajem agentów zaangażowanych w transakcje. Agent (aktor) jest sprzedawcą, nabywcą, pośrednikiem, lobby konsumenckim lub organizacją rządową.
Słowo portal wywodzi się z łacińskiego słowa porta, czyli brama, przez którą coś przechodziło w celu dostania się w inne miejsce [ClaFla, 2003]. Według tradycyjnego znaczenia słowa, portal nie jest miejscem ostatecznego przeznaczenia, do którego chcielibyśmy dotrzeć. Portal jest raczej niezbędnym lub bardziej dogodnym miejscem, w które trzeba pójść aby dotrzeć do pożądanego miejsca. Na przykład, lotnisko dla większości ludzi nie jest miejscem ostatecznego przeznaczenia, lecz portalem, przez który trzeba przekroczyć, aby uzyskać transport do innego miejsca. Podobnie portale pomagają użytkownikom, kierując przemieszczaniem się po sieci do ostatecznie wybranej lokalizacji. Przeznaczeniem portalu jest bycie pierwszym miejscem, do którego uda się „szukający” użytkownik Internetu. Ponadto portale różnią się od zwykłych stron Internetowych tym, że dostarczają jednolity dostęp do zróżnicowanych dóbr i usług poprzez pojedynczy interfejs bazujący na predefiniowanym profilu preferencji [Lazar, 2000]. Portale służą jako bramka lub punkt wejścia umożliwiające użytkownikom dostęp i łączenie danych z całkowicie różnych źródeł.
Portale mobilne, czasami nazywane „przenośne portale” („portable portal”), są specjalnie tworzone do pomocy użytkownikom bezprzewodowym w korzystaniu z materiałów i danych sieciowych. Portale mobilne są często tworzone jako złączenie różnych usług (e-mail, kalendarz, szybkie wiadomości, itd.) i zawierające treści różnych dostawców po to, aby się stać głównym dostawcą informacji sieciowych. Portale mobilne różnią się od ich tradycyjnych odpowiedników większym stopniem personalizacji i możliwościami lokalizacyjnymi [Daitch, 2000].
Obszary zastosowania aplikacji handlu mobilnego część I
Aplikacja mobilna oznacza elektroniczne wspomaganie szeroko pojętego handlu i biznesu, prowadzonych online za pośrednictwem mobilnych terminali telefonii komórkowej. Ma ona cechy i funkcje zbliżone do aplikacji sieciowych handlu elektronicznego dostępnych z komputera stacjonarnego. Jest jednak istotna różnica. Usługi handlu mobilnego znoszą ograniczenia wynikające z korzystania przez Internet ze stacjonarnego komputera osobistego PC - wedle ogólnej zasady: uzyskiwanie informacji gdziekolwiek, kiedykolwiek i o czymkolwiek, czyli wszystko, co możliwe, oczywiście w miarę rozszerzania się dostępnego pasma bezprzewodowego. Tym samym korzystanie z urządzeń przenośnych do prowadzenia mobilnych operacji biznesowych staje się powszechniejsze, zwłaszcza, że liczba wszystkich terminali bezprzewodowych (włącznie z komórkowymi) już dawno przewyższyła liczbę zainstalowanych na świecie komputerów.