Aby móc dyskutować o zaletach i zastosowaniu handlu mobilnego należu rozważyć i zrozumieć istotę i zakres działania handlu elektronicznego. Choi Stahl i Whinston (1997) przedstawili model przydatny dla rozumienia relacji między produktami, agentami (agents) i procesami, które istnieją zarówno w rynkach elektronicznych i fizycznych (rys. 1).
Występuje tu rozróżnienie pomiędzy produktem fizycznym a produktem cyfrowym (witualnym) np. elektronicznym. Przykładem produktu elektronicznego jest oprogramowanie komputerowe lub plik zawierający dane, podczas gdy produktem fizycznym będzie np. piła mechaniczna czy dyskietka [PanSro, 2002].
Tak ograniczoną przestrzeń Choi i Whinston dzielą dalej na fizyczną i cyfrową. Procesem cyfrowym nazywają wszystko co można przesłać i odebrać z Internetu podczas gdy procesy fizyczne pociągają za sobą czynności fizyczne związane z przeprowadzaniem transakcji handlowych.
Trzeci wymiar jest pewnym rodzajem agentów zaangażowanych w transakcje. Agent (aktor) jest sprzedawcą, nabywcą, pośrednikiem, lobby konsumenckim lub organizacją rządową.
Obszary zastosowania aplikacji handlu mobilnego część I
Aplikacja mobilna oznacza elektroniczne wspomaganie szeroko pojętego handlu i biznesu, prowadzonych online za pośrednictwem mobilnych terminali telefonii komórkowej. Ma ona cechy i funkcje zbliżone do aplikacji sieciowych handlu elektronicznego dostępnych z komputera stacjonarnego. Jest jednak istotna różnica. Usługi handlu mobilnego znoszą ograniczenia wynikające z korzystania przez Internet ze stacjonarnego komputera osobistego PC - wedle ogólnej zasady: uzyskiwanie informacji gdziekolwiek, kiedykolwiek i o czymkolwiek, czyli wszystko, co możliwe, oczywiście w miarę rozszerzania się dostępnego pasma bezprzewodowego. Tym samym korzystanie z urządzeń przenośnych do prowadzenia mobilnych operacji biznesowych staje się powszechniejsze, zwłaszcza, że liczba wszystkich terminali bezprzewodowych (włącznie z komórkowymi) już dawno przewyższyła liczbę zainstalowanych na świecie komputerów.
Konieczne jest przeanalizowanie, jakie są oczekiwane cechy systemu mobilnego handlu w celu przeprowadzenia skutecznych i efektywnych transakcji mobilnej i jakiego typu wyzwaniom stawić czoła w procesie rozwoju i wdrażania systemów mobilnych handlu. System handlu mobilnego powinien [WeChJy, 2004]:
Pozwolić użytkownikowi końcowemu do przeprowadzenia transakcji mobilnych w sposób łatwy, w dowolnej chwili oraz w dowolnym miejscu,
Umożliwiać personalizację produktów lub różnicować na życzenie,
W pełni wspierać szeroki zakres aplikacji handlu mobilnego dla dostawców treści,
Maksymalizować zgodność operacyjną,
Utrzymywać niezależność od programu / danych, to znaczy, że zmiana komponentów systemu nie wpłynie na programy / dane,
Zapewniać bezpieczeństwo od początku do końca (end-to-end).
Zmiany technologiczne są motorem przemian i wzajemnego przenikania się obszarów: obliczeniowego (computing), transmisji danych (communications), gromadzenia i oferowania pakietów danych i informacji (content). Efektem tych przemian jest powstanie nowego potencjału, nowych możliwości, organizacji nowego typu, nowego porządku ekonomicznego. Nowa dziedzina przemysłu wyrasta jako konglomerat informatyki (komputery, oprogramowanie, usługi), komunikacji (telefony, telegrafy, transmisje satelitarne i bezprzewodowe) i usług niematerialnych (rozrywka, wydawcy, dostawcy informacji) [Trapsc, 1998].
Jesteśmy świadkami kształtowania się gospodarki informatycznej, która nie tylko korzysta z informatyki, lecz także zmienia swoje struktury i procesy pod wpływem paradygmatów informatycznych [Bandur, 1998].
Zacierają się granice między komputerami firm (np. koncerny samochodowe przestają być wyłącznie producentami, lecz stają się także w coraz większym stopniu usługodawcami oferującymi klientom np. zaawansowany serwis finansowy), a także granice w ramach tradycyjnego łańcucha dostaw (dystrybutor jest dla producenta nie tylko „kanałem do przesuwania pudełek”, lecz przeobraża się w firmę usługową zarządzającą klientem poprzez dystrybucję) prowadzące do eliminacji pośredników i funkcji pośrednich [Bendyk, 1999]. Zmiany te będą następowały coraz szybciej w ramach postępującej globalizacji.
Wraz z wypieraniem technologii analogowej przez cyfrową następuje wirtualizacja podmiotów fizycznych, co z kolei jest wyrazem i podstawą przemian gospodarki oraz zmian relacji partnerów i zasad prowadzenia działalności gospodarczej. Dla nowej gospodarki znamienne jest także odchodzenie od dóbr materialnych w kierunku wartości niematerialnych – marki firmy, bazy i lojalności klientów, relacji z nimi itp. [PanSro, 2002].