Aby móc dyskutować o zaletach i zastosowaniu handlu mobilnego należu rozważyć i zrozumieć istotę i zakres działania handlu elektronicznego. Choi Stahl i Whinston (1997) przedstawili model przydatny dla rozumienia relacji między produktami, agentami (agents) i procesami, które istnieją zarówno w rynkach elektronicznych i fizycznych (rys. 1).
Występuje tu rozróżnienie pomiędzy produktem fizycznym a produktem cyfrowym (witualnym) np. elektronicznym. Przykładem produktu elektronicznego jest oprogramowanie komputerowe lub plik zawierający dane, podczas gdy produktem fizycznym będzie np. piła mechaniczna czy dyskietka [PanSro, 2002].
Tak ograniczoną przestrzeń Choi i Whinston dzielą dalej na fizyczną i cyfrową. Procesem cyfrowym nazywają wszystko co można przesłać i odebrać z Internetu podczas gdy procesy fizyczne pociągają za sobą czynności fizyczne związane z przeprowadzaniem transakcji handlowych.
Trzeci wymiar jest pewnym rodzajem agentów zaangażowanych w transakcje. Agent (aktor) jest sprzedawcą, nabywcą, pośrednikiem, lobby konsumenckim lub organizacją rządową.
Obecnie wciąż rośnie liczba ludzi szukających dostępu do globalnej sieci.. Chociaż można użyć Internetu aby przełamać barierę lokalizacji, często rozważany jest dostęp do Internetu w sposób zależny od lokalizacji. Innymi słowy, istnieje paradoks w handlu elektronicznym poprzez stałe łącze; oznacza to, że należy fizycznie gdzieś pójść np. do biura, do laboratorium komputerowego na uczelni czy do kafejki Internetowej aby uzyskać dostęp do urządzeń, które uwalniają nas od potrzeby rozważań nad lokalizacją. Reasumując swobodne korzystanie z dostępu do Internetu bez względu na lokalizację jest ważną zaletą handlu mobilnego.
Według Mennecke’a i Strader’a występują trzy główne obszary określające cechy, które są dostępne poprzez technologie mobilne i dostarczają znaczących korzyści w stosunku do tradycyjnych form handlu elektronicznego poprzez komputery stacjonarne. Są to [MenStr, 2003]:
Obszary zastosowania aplikacji handlu mobilnego część II
Do listy niektórych głównych zastosowań aplikacji mobilnych można zaliczyć [GorGeb, 2001]:
Handel i bankowość - handel jest wymianą lub kupnem i sprzedażą towarów na wielką skalę włączając w to transport z miejsca na miejsce. Skala ta wzrasta przy coraz większej wygodzie i wszechobecności handlu dzięki technologii handlu mobilnego. Istnieje wiele przykładów wpływu usług mobilnych na usprawnienie handlu. Przykładowo możliwość płacenia za towary w dystrybutorach, sprawdzanie stanu konta bankowego i dokonywanie transakcji poprzez telefon komórkowy, możliwość uiszczenia opłaty za parking poprzez sms, elektroniczne zakupy online, itd.,
Zmiany technologiczne są motorem przemian i wzajemnego przenikania się obszarów: obliczeniowego (computing), transmisji danych (communications), gromadzenia i oferowania pakietów danych i informacji (content). Efektem tych przemian jest powstanie nowego potencjału, nowych możliwości, organizacji nowego typu, nowego porządku ekonomicznego. Nowa dziedzina przemysłu wyrasta jako konglomerat informatyki (komputery, oprogramowanie, usługi), komunikacji (telefony, telegrafy, transmisje satelitarne i bezprzewodowe) i usług niematerialnych (rozrywka, wydawcy, dostawcy informacji) [Trapsc, 1998].
Jesteśmy świadkami kształtowania się gospodarki informatycznej, która nie tylko korzysta z informatyki, lecz także zmienia swoje struktury i procesy pod wpływem paradygmatów informatycznych [Bandur, 1998].
W ciągu kilku ostatnich lat handel elektroniczny stał się wyraźnie zależny od portali internetowych. Portale są najczęściej pierwszymi otwieranymi przez użytkowników stronami internetowymi, od których zaczyna się szukanie potrzebnych informacji. Portale posiadają bardzo ważne bramki, które pozwalają użytkownikom dotrzeć do interesujących ich informacji.
W handlu bezprzewodowym portale mogą odegrać znacznie większą role ze względu na charakter urządzeń mobilnych, na których tzw. serfowanie (surfinf) staje się bardzo nieporęczne i wręcz irytujące. Przenośne portale mogą być dużym ale jednocześnie dochodowym wyzwaniem dla potencjalnych twórców. Nie powinno się jednak wzorować na tradycyjnych portalach przy tworzeniu portali przenośnych gdyż tradycyjne rozwiązania mogą nie pasować dla aplikacji w mobilnym świecie.