Lokalizacja. Znajomość położenia geograficznego użytkownika Internetu, tworzy niepowtarzalną zaletę handlu mobilnego nad elektronicznym. Marketing bazujący na lokalizacji poprzez połączenie telefonii komórkowej oraz GPS-u (global positioning technology), będzie wkrótce dostępny z każdego urządzenia mobilnego. Poprzez technologię GPS usługodawcy mogą ściśle określić lokalizację użytkownika tak, więc dostawcy usług mobilnych będą mogli lepiej dostosować odbiór i wysyłanie informacji dotyczących danego miejsca. Będąc praktycznie ciągle dostępnym (always on), jak to jest w przypadku telefonów komórkowych, sprzedający mogą zlokalizować klienta i dostarczyć mu informacji o promocjach, które są dostępne w okolicach użytkownika.
W porównaniu do systemu handlu elektronicznego, system handlu mobilnego jest znacznie bardziej skomplikowany gdyż zawiera również składniki związane z transmisją bezprzewodową. rysunek 8 przedstawia strukturę systemu handlu mobilnego, zawierający sześć składników oraz przykład takiego systemu, który jest obecnie możliwy na bazie istniejącej technologii. Infrastruktura sieciowa systemów handlu mobilnego zawiera obie sieci: kablową i bezprzewodową. Składnik sieci kablowej ma tę samą strukturę i implementację jaka potrzebna jest w systemach e-commerce.
Obecnie wciąż rośnie liczba ludzi szukających dostępu do globalnej sieci.. Chociaż można użyć Internetu aby przełamać barierę lokalizacji, często rozważany jest dostęp do Internetu w sposób zależny od lokalizacji. Innymi słowy, istnieje paradoks w handlu elektronicznym poprzez stałe łącze; oznacza to, że należy fizycznie gdzieś pójść np. do biura, do laboratorium komputerowego na uczelni czy do kafejki Internetowej aby uzyskać dostęp do urządzeń, które uwalniają nas od potrzeby rozważań nad lokalizacją. Reasumując swobodne korzystanie z dostępu do Internetu bez względu na lokalizację jest ważną zaletą handlu mobilnego.
Według Mennecke’a i Strader’a występują trzy główne obszary określające cechy, które są dostępne poprzez technologie mobilne i dostarczają znaczących korzyści w stosunku do tradycyjnych form handlu elektronicznego poprzez komputery stacjonarne. Są to [MenStr, 2003]:
Porównanie biznesowego i konsumenckiego rynku usług mobilnych
Dla pełnego zobrazowania usług mobilnych, główna linia rozgraniczająca biegnie pomiędzy klientem indywidualnym a klientami zinstytucjonalizowanymi. Rynek korporacyjny (biznesowy) różni się ogromnie od rynku indywidualnego konsumenta pod kilkoma względami. Potrzeby firm są skupione głownie na wspieraniu ich mobilnej siły roboczej i polepszaniu procesów gospodarczych, podczas gdy klienci nastawieni są na zabawę i na znalezieniu dogodnych sposobów by pozostać w kontakcie ze znajomymi, czy na spędzanie wolnego czasu. Na rynku korporacyjnym największe korzyści będą uzyskiwane poprzez integracje mobilnych usług przesyłania danych w procesach biznesowych, np. poprzez działania ułatwiające usługi u klienta z mobilnym ekspediowaniem danych, jak również poprzez zwiększanie produktywności pracowników. Oczywistym jest, że te różnice będą miały swe odzwierciedlenie w ofercie usług mobilnych. Usługi konsumentów z kolei są bardzo ogólne i nastawione na szerokie rzesze.