Według Lucent Technologies środowisko sieci bezprzewodowych, w tym i usług handlu mobilnego, można podzielić na trzy segmenty rynkowe: użytkowników indywidualnych, użytkowników biznesowych oraz właściwe aplikacje biznesowe. Podział ten ujmuje kilka rozwiązań [Urba, 2001]:
Mobilne biuro (Mobile Office) – umożliwiające pracownikom biznesowym korzystanie z biurowych możliwości przenośnych komputerów PC w dowolnych okolicznościach. Podręczny komputer podróżuje razem z użytkownikiem i wszelkimi jego aplikacjami oraz funkcjami dodatkowymi obejmującymi: usługi telefoniczne, zunifikowany przekaz wiadomości, pocztę elektroniczną, terminarz, dostęp do plików i baz danych, planowanie podróży oraz wideokonferencje;
Podręczny asystent (Lifestyle Manager) – zmieniający zwykły telefon komórkowy w osobistego asystenta. Umożliwia on obsługę zadań związanych z planowaniem zajęć i zapewnia bezprzewodowe usługi komunikacyjne, rozrywkę oraz dostęp do informacji, a także usługi handlu elektronicznego m-commerce i e-banking;
Aplikacje biznesowe (Market Business-to-Business Application) – obejmujące zastosowania mobilne, takie jak: zdalne zarządzanie usługami, zarządzanie środkami materialnymi (taborem), zdalny nadzór oraz telemetrię.
Obszary zastosowania aplikacji handlu mobilnego część II
Do listy niektórych głównych zastosowań aplikacji mobilnych można zaliczyć [GorGeb, 2001]:
Handel i bankowość - handel jest wymianą lub kupnem i sprzedażą towarów na wielką skalę włączając w to transport z miejsca na miejsce. Skala ta wzrasta przy coraz większej wygodzie i wszechobecności handlu dzięki technologii handlu mobilnego. Istnieje wiele przykładów wpływu usług mobilnych na usprawnienie handlu. Przykładowo możliwość płacenia za towary w dystrybutorach, sprawdzanie stanu konta bankowego i dokonywanie transakcji poprzez telefon komórkowy, możliwość uiszczenia opłaty za parking poprzez sms, elektroniczne zakupy online, itd.,
Obszary zastosowania aplikacji handlu mobilnego część III
Rozrywka – rozrywka zawsze stanowiła kluczową rolę w aplikacjach internetowych i jest prawdopodobnie najpopularniejszym rodzajem aplikacji dla młodszych pokoleń. Usługi mobilne umożliwiają ściąganie gier, obrazków, tapet, muzyki, plików video gdziekolwiek i kiedykolwiek oraz łatwiejszy jest dostęp do gier online czy hazardu,
Opieka zdrowotna – koszty opieki zdrowotnej są bardzo wysokie a usługi mobilne pomogą je zredukować. Poprzez używanie technologii mobilnych, lekarze oraz pielęgniarki mogą mieć natychmiastowy zdalny dostęp do danych pacjenta oraz do ich aktualizacji, czyli zdarzenia, które często wywołują znaczne opóźnienia. Podnosi to sprawność oraz wydajność, redukuje stałe koszty administracyjne oraz podnosi ogólną jakość usług,
Usługi biznesu mobilnego jako kluczowa perspektywa rozwoju cz.I
Przedsięwzięcia rozwiązań IT rozwinęły się od technologii typu mainframe i klient-serwer do rozwiązań e-biznesu takich jak zarządzanie relacjami z klientem (CRM – customer realtionship managemet) oraz zarządzanie łańcuchem dostaw (SCM supply-chain management), który ułatwia przepływ informacji i współdziałanie wewnątrz i między organizacjami. Rozwiązania m-biznesu (mobile business) są kolejnym etapem tego rozwoju, rozszerzając możliwości łączenia się i współdziałania. Należy jednak rozważyć czy rozwój metod mobilnego przekazu danych będzie tylko dopełnieniem do istniejących rozwiązań aplikacji IT, czy może niesie on za sobą bardziej zasadnicze zmiany w sposobie funkcjonowania firmy.
Lokalizacja. Znajomość położenia geograficznego użytkownika Internetu, tworzy niepowtarzalną zaletę handlu mobilnego nad elektronicznym. Marketing bazujący na lokalizacji poprzez połączenie telefonii komórkowej oraz GPS-u (global positioning technology), będzie wkrótce dostępny z każdego urządzenia mobilnego. Poprzez technologię GPS usługodawcy mogą ściśle określić lokalizację użytkownika tak, więc dostawcy usług mobilnych będą mogli lepiej dostosować odbiór i wysyłanie informacji dotyczących danego miejsca. Będąc praktycznie ciągle dostępnym (always on), jak to jest w przypadku telefonów komórkowych, sprzedający mogą zlokalizować klienta i dostarczyć mu informacji o promocjach, które są dostępne w okolicach użytkownika.