Odmiennie niż dla rozwiązań handlu elektronicznego – gdzie użytkownicy korzystają ze stacjonarnych połączeń internetowych – z usług handlu mobilnego korzysta się bezprzewodowo, głównie za pośrednictwem telefonów komórkowych. Chociaż same usługi handlu mobilnego niewiele się różnią od współczesnych elektronicznych operacji handlowych, perspektywa ich rozwoju jest większa niż tych samych usług świadczonych przy pomocy sieci konwencjonalnej.
Według przewidywań EITO 2001 (European Information Technology Observatory) liczba użytkowników mobilnych w Europie Zachodniej wzrośnie z 7 mln zarejestrowanych pod koniec roku 2000 do ok. 175 mln pod koniec 2005 r [GorGeb, 2001].
Aby móc dyskutować o zaletach i zastosowaniu handlu mobilnego należu rozważyć i zrozumieć istotę i zakres działania handlu elektronicznego. Choi Stahl i Whinston (1997) przedstawili model przydatny dla rozumienia relacji między produktami, agentami (agents) i procesami, które istnieją zarówno w rynkach elektronicznych i fizycznych (rys. 1).
Występuje tu rozróżnienie pomiędzy produktem fizycznym a produktem cyfrowym (witualnym) np. elektronicznym. Przykładem produktu elektronicznego jest oprogramowanie komputerowe lub plik zawierający dane, podczas gdy produktem fizycznym będzie np. piła mechaniczna czy dyskietka [PanSro, 2002].
Tak ograniczoną przestrzeń Choi i Whinston dzielą dalej na fizyczną i cyfrową. Procesem cyfrowym nazywają wszystko co można przesłać i odebrać z Internetu podczas gdy procesy fizyczne pociągają za sobą czynności fizyczne związane z przeprowadzaniem transakcji handlowych.
Trzeci wymiar jest pewnym rodzajem agentów zaangażowanych w transakcje. Agent (aktor) jest sprzedawcą, nabywcą, pośrednikiem, lobby konsumenckim lub organizacją rządową.
Usługi dostarczane przez operacje mobilne mogą przynieść znaczne oszczędności poprzez zredukowanie kosztów wzajemnego oddziaływania. Jakkolwiek, znaczący potencjał leży w nowych sposobach polepszania relacji z klientem i zarządzania oddziaływaniem na klienta w celu polepszenia jego lojalności. Np. wprowadzanie terenowego działu sprzedaży z mobilnym dostępem do produktów i informacji może znacznie polepszyć usługi konsumenckie.
Jednym ze sposób aby sklasyfikować mobilne usługi operacyjne to rozróżnienie ich pomiędzy branżowe (tematyczne), przemysłowo specyficzne ( np. zdalny monitoring pól naftowych) oraz przekrojowe, ogólnego użytku (np. zarządzanie sprzedażą terenową). Tradycyjnie nacisk został położony na dostosowane i dość eksperymentalne firmy, czyli te, które oferują specyficzne usługi branżowe. Firmy te skupiają się na zastosowaniu techniki bezprzewodowej w niektórych, określonych obszarach, takich jak monitorowanie (kontrola) procesu produkcji. Jakkolwiek, usługi ogólno dostępne, napędzane przez rozwój mobilnej technologii, osiągnęły solidne podłoże a ich szerokie zastosowanie występuje już w sektorach przemysłowych.
Handel mobilny to możliwość nabycia dóbr z dowolnego miejsca z pomocą urządzeń bezprzewodowych zdolnych do łączenia się z Internetem (np. telefon komórkowy, pager, PDA itd.). Handel mobilny odnosi się do jakiejkolwiek pieniężnej transakcji przeprowadzonej poprzez mobilną (bezprzewodową) sieć. Będzie to pozwalało użytkownikom dokonywać zakupów przez Internet bez użycia PC-ta. Kiedyś nieistniejący, m-commerce jest teraz modnym określeniem w obszrze marketingu [King, 2000]. „ W ciągu pięciu lat, indywidualne usługi e-commerce będą głównie dostarczane bezprzewodowo, a terminale bezprzewodowe staną się drzwiami do wyboru transakcyjnego e-Świata,” powiedział Neil Montefiore, kierownik Singapurskiego operatora bezprzewodowego, M1 [Hoffma, 2000].
Inną definicję handlu mobilnego przedstawili Rülke, Iyer i Chiasson. Według nich handel mobilny to bezprzewodowy handel elektroniczny (e-commerce). Bezprzewodowe transakcje są główną cechą odróżniającą handel mobilny od elektronicznego, a jednocześnie są jego wielką zaletą. Jest to stosunkowo niedawne osiągnięcie technologiczne tworząc dwukierunkowe połączenie pomiędzy Internetem i jego bazo-danową zawartością a bezprzewodowymi telefonami oraz innymi naręcznymi urządzeniami komunikacyjnymi [RüIyCh, 2003].
Obszary zastosowania aplikacji handlu mobilnego część II
Do listy niektórych głównych zastosowań aplikacji mobilnych można zaliczyć [GorGeb, 2001]:
Handel i bankowość - handel jest wymianą lub kupnem i sprzedażą towarów na wielką skalę włączając w to transport z miejsca na miejsce. Skala ta wzrasta przy coraz większej wygodzie i wszechobecności handlu dzięki technologii handlu mobilnego. Istnieje wiele przykładów wpływu usług mobilnych na usprawnienie handlu. Przykładowo możliwość płacenia za towary w dystrybutorach, sprawdzanie stanu konta bankowego i dokonywanie transakcji poprzez telefon komórkowy, możliwość uiszczenia opłaty za parking poprzez sms, elektroniczne zakupy online, itd.,