Przedsięwzięcia rozwiązań IT rozwinęły się od technologii typu mainframe
i klient-serwer do rozwiązań e-biznesu takich jak zarządzanie relacjami z klientem (CRM – customer realtionship managemet) oraz zarządzanie łańcuchem dostaw (SCM supply-chain management), który ułatwia przepływ informacji i współdziałanie wewnątrz i między organizacjami. Rozwiązania m-biznesu (mobile business) są kolejnym etapem tego rozwoju, rozszerzając możliwości łączenia się i współdziałania. Należy jednak rozważyć czy rozwój metod mobilnego przekazu danych będzie tylko dopełnieniem do istniejących rozwiązań aplikacji IT, czy może niesie on za sobą bardziej zasadnicze zmiany w sposobie funkcjonowania firmy.
Sektor usług mobilnego biznesu jest napędzany przez dwa czynniki: popyt
i podaż. Według Yankee Group [YanGro,1999(a)], pośród dużych spółek w USA (więcej niż 5,000 pracowników), 20% siły roboczej jest już mobilną, z tendencją do wzrostu tego udziału w przyszłości. Zastosowanie usług mobilnego biznesu jest spowodowane wzrastającą potrzebą mobilności, ale również okazją jaką stwarzają nowe technologie do zoptymalizowania efektywności procesów biznesowych i poprawy wzajemnego współdziałania. Zmniejszenie zależności wielu procesów biznesowych od miejsca i czasu, daje dużo interesujących możliwości dla różnych rodzajów organizacji. Według Gartner Group [GarGro, 2001(a)], ponad 80% z europejskich korporacji uważają mobilne urządzenia
i aplikacje jak bardzo ważne dla ich biznesu. Przegląd Forrester Research [ForRes, 2001(a)] stwierdził, że w przybliżeniu 70% z 3,500 rozważa implementację mobilnych danych a 20% już pilotowało z takimi aplikacjami. Urealnienie mobilnych usług też jest również ułatwione przez ostatni rozwój we wdrażaniu technologii, jak na przykład w lepszym pokryciu sieci komórkowych. Większa przepustowość danych oraz sieci oparte na pakietowym przesyłaniu danych (np. GPRS) umożliwiają rozwój nowych usług z jednoczesnym zmniejszeniem kosztów przesyłania danych.
Dotychczas, pięć głównych czynników zewnętrznych stało na przeszkodzie rozpowszechniania mobilnych usług biznesowych [AlaAut, 2003]: wysokie koszty, niejasna sytuacja biznesowa, niepewność technologiczna, złożoność opcji wyboru (complexity of deployment) i złożoności koordynacji między usługodawcami. Implementacja usług przesyłania danych poprzez sieci zkomutacją łączy jest kosztowny. To przeszkadza
w doborze usługi zwłaszcza, gdy spółki czują niepewność co do wielkości przyszłych korzyści, które mogą zostać osiągnięte poprzez taką inwestycję. W Europie producenci sprzętu mobilnego, dostawcy usług oraz operatorzy komórkowi to trzy niezależne gałęzie przemysłu w przeciwieństwie do np. I-mode w Japoni, która łączy to wszystko ze sobą. Producenci nie chcą wchodzić na rynek z nawą technologią dopóki nie zrobią tego dwaj pozostali. Zniechęcający do inwestycji jest również brak jednolitych standardów toteż firmy boją się inwestować w rozwiązania, które będą musiały być w niedługim czasie zastąpione.
Technologiczna niepewność jest również wynikiem niewystarczająco rozwiniętych zabezpieczeń, które według badań Partner Group stanowią dla 76% szefów europejskich biur informatycznych (CIO – Chief Information Officer) największe zmartwienie, co do technologii mobilnych .
Technologiczna niepewność jest wzmacniana również poprzez duże techniczne rozproszenie spowodowane przez wielorakie urządzenia, sieci, protokoły i opcje architektoniczne. Według Gartner Group (2001b), przedsiębiorstwa będą musiały wesprzeć minimum 50 różnych profilów mobilnych urządzeń i 10 różnych interfejsów sieci mobilnych. W końcu, implementacja systemu od początku do końca wymaga zaangażowania dużej ilości różnych dostawców usług i technologii. Niepewność ich roli i złożoność koordynacji ich działalności może odstraszyć spółki od próby implementacji systemów mobilnych.
Powyższe zewnętrzne problemy są dopełniane wewnętrznym bezwładem i brakiem know-how. Aby być w stanie osiągnąć maksimum korzyści z zastosowania aplikacji mobilnych, firmy potrzebują zmienić konstrukcję ich procesów biznesowych tak, aby w pełni objąć potencjał, jaki niesie ze sobą mobilność.